zondag 8 mei 2011

Moskou, verjaardag en Wodka


Goedemorgen, ik heb een beetje een houten kop. Het is ons gisteren met een relatief korte dag in kilometers weer niet gelukt om vroeg te eindigen, oftewel 10 uur ’s avonds liepen we het prachtige Suzdal in om te eten. En omdat het mijn verjaardag was (en we vandaag een ‘rustdag’ hebben) hebben we een flesje wodka aan laten rukken. Alle vrienden en familie die mij gisteren per sms hebben gefeliciteerd, heel veel reislustige groeten terug. Het was een leuke dag met wederom gegrild vlees onderweg bij drie enorm potige Russen, motoren wassen (ja toch maar, zeker als het zand tot in het olievulgat zit) onder toeziend oog van de lokale jeugd in Lada’s voorzien van ‘Russian Tuning’. ’s Ochtends bij het ontbijt toegezongen door mijn reisgenoten en ’s avonds van Dafne als kado een bos heerlijk geurende takken gehad, waar je elkaar in de banja mee af kunt zwiepen. Dat gaan we vanavond eens proberen.
Hieronder een foto-impressie van Moskou. Geen foto van mij op de motor op het rode plein, dat is er bij in geschoten door onze off road trip. Wat een ervaring dat Kremlin, het Rode plein, zo imposant. Kikken om zo ver van huis op deze historisch en internationaal befaamde plek te staan. Ik heb een vreugdesprongetje gemaakt (de Russen kijken af en toe wat vreemd naar ons).

Sovjetarchitectuur
Dames op weg naar de orthodoxe kerk
Detail Maria Verkondigingskerk
De muur rond het Kremlin

Basiliuskathedraal
Winkelgalerij GOeM

9 mei viering in Moskou
Snoepjes voor bij de koffie na het eten

's Avonds op het Rode Plein

De Russen zorgen goed voor hun zwerfhonden
Eén van de prachtige metrostations

Zaterdagmorgen op ons gemakt vertrokken, we hebben immers de tijd . . . . De stad uit komen we in enorme files terecht, want de Russen trekken er massaal op uit. 9 mei is hier een vrije dag, niet bevrijdiingsdag maar de dag van de overwinning! Dus hebben ze een lang weekend. Na een uur of twee gedeeltelijk off road door de berm (daar krijg je nu weer geen last mee met de politie) rijden we gelukkig de uitgestrekte velden en enormee berkenbossen in. Het landschap is hier zowaar glooiend. We komen hier duidelijk niet voor de mooie bochtjes, maar voor het kennis maken met een andere wereld. We genieten van de dorpjes met de kleurige houten huisjes, de marktjes waar je zo gek niet wat kunt kopen, de auto’s van barrels tot ontzettend luxieus, de leuke handen-en-voeten ontmoetingen, tanken met eerst betalen – dan tanken – dan eventueel geld terug en een meter als een klok (!), leuke reacties van mensen onderweg die het prachtig vinden dat je helemaal uit Niederlande op de motor, met zelfs vrouwen op de motor, hun land komt bezoeken. Bij de motorwash krijg ik van een paar Russische jongens een doosje lucifers zodat ik bij elke strijk aan Rusland denk (tenminse dat is mijn interpretatie). Gisteren dachten zelfs een paar Russen dat Jaap en Martijn op hun GSA en GS van the Long Way Round waren. Die hadden het meteen helemaal gemaakt.
De fotoshoot in Vladimir houden we kort. Het is inmiddels gaan stortregenen en het hotel lokt erg. In Suzdal slapen we slapen op 2 plekken, na de eerste moppers hierover blijkt iedereen een prachtig onderkomen te hebben en is het leed snel geleden. Wat een idylle na een paar van die grootstedelijke kolossen. Mooie houten kamers in een landelijke omgeving met zicht op een enorme hoeveelheid torens van kremlins en kerken. Ik verheug me er op door dit stadje te slenteren en aan het einde van de dag de banja in te gaan.

Dorpjes met houten huisjes en kozijnen met houtschilderwerk
 
Uitgestrekte vlaktes en beukenbossen

Motoren wassen na het onverwachte uitstapje van gisteren

Gedroogde vis op de markt

Russische dames op de markt

De Gouden Poort in Vladimir

De kathedraal in Vladimir
We vieren mijn verjaardag in stijl

2 opmerkingen:

  1. Hallo Agnes, Eerst even mijzelf voorstellen: ik ben Marijke oort, de vrouw van je medereisgenoot Henk.
    Allereerst wil ik je ook van harte feliciteren met je verjaardag en ik wens je veel jaren in gezondheid toe en ook mooie en veilige motortochten. Ik volg je weblog want hoewel Henk regelmatig een sms stuurt en belt, is het fijn om uitgebreid te lezen wat jullie zien en ervaren en het is ook mooi om alvast een voorproefje te zien van alle foto's. (Henk zal er ongetwijfeld ook vele honderden maken)
    Een goed en veilig vervolg gewenst voor jullie trip vanuit een zonnig en warm Nederland.
    Marijke Oort.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Agnes,
    Gefeliciteerd nog met je verjaardag. Wel heel speciaal om je verjaardag in zo'n ver land en tijdens zo'n geweldige tocht te vieren!
    Zo te lezen hebben jullie al heel wat gezien en meegemaakt. Leuke verhalen!
    Het is hier heel warm en we hebben een fantastisch weekend achter de rug.
    Nog een goede en veilige tocht verder zonder al te veel (motor)problemen.
    Groetjes,
    Mariët

    BeantwoordenVerwijderen