maandag 16 mei 2011

Afscheid van Rusland

Vandaag, maandag, zijn we allemaal een beetje verdrietig. We nemen afscheid van Rusland. Gelukkig hebben we nog heel wat landen en steden voor de boeg, maar toch voelt het een beetje als op de terugweg zijn. In ieder geval kijk ik terug op een bijzonder verblijf in Sint Petersburg. Dames van Die Reisegruppe, dit is zeker een aanrader, mooie gebouwen, goede sfeer, prachtige concerten en theatervoorstellingen. Wel een groot verschil tussen het Russische achterland en de grote stad. Dat geldt ongetwijfeld voor veel andere landen en hoofdsteden.

New Holland
Zwervers bij de Sint Niclaaskerk

Noten verkopen in het park
De Nevski Prospect, winkelen op zondag
Zondagmorgen ben ik onchristelijk vroeg opgestaan voor een stadswandeling in het ontwakend SPB. Via Nieuw Holland, een oude houtopslagplaats voor de scheepsbouw genoemd naar de Nederlandse ambachtslieden die Tsaar Peter hebben geholpen met de opbouw van de Marine, naar de Sint Niclaaskerk, de Isaackathedraal, de Nevski Prospect (de grote winkelstraat) en een aantal parken waar openlucht concerten worden gegeven op zondag en waar militairen aan het oefenen zijn. Daarna met Martijn naar het Peterhof. Een prachtig park langs de Finse golf. Met de boot heen en - een hele onderneming - met de trein weer terug. Ook nog even met de voeten in het water. Dan kun je toch zeggen dat je in de Finse Golf hebt gestaan.

Oneindig veel fonteinen in de Peterhof

Muziek in het park van de Peterhof
Russisch avontuur: kaartjes gekocht, goede kant op vertrokken. Hier de houten bankjes van de derde klasse. En dan ook nog stipt op tijd in het congresgebouw aankomen.
 Met Dafne naar een uitvoering van het conservatorium geweest. Ik wist niet dat het al om 7 uur begon en voordat we met de trein op de plaats van bestemming waren, was de tijd om van A naar B te komen best krap. Met een paar keer in het Russisch naar de weg te hebben gevraagd, kon ik nog net op tijd, bezweet op mijn plek neerploffen. Een operavoorstelling van Tjakovski, waar we natuurlijk geen bal van begrepen en we dus ons eigen verhaal van hebben gemaakt, een soort moderne bouquetreeks.

Operavoorstelling van het conservatorium
Een doorsnee politie-auto
En een doorsnee Rus?
Vanochtend strak vroeg op omdat we met z'n drieën nog een historische foto willen maken. In plaats van de motorfoto op het Kremlin in Moskou, maken wij onze eigen reportage voor de Hermitage. De politie staat het kennelijk oogluikend toe, het is nog vroeg en zeer rustig. Weer een hoogtepuntje in onze reis!

Unsere Gruppe: Jaap, Martijn en Agnes met de motor op het plein voor de Hermitage!

Eigenwijs als we zijn verzinnen we onze eigen route langs de kust. Af en toe uitzicht op de Finse Golf, verder veel bossen, lagunes, maar ook gevangenisachtige complexen en een onduidelijke 'border-overgang' waar we ons paspoort moeten laten zien, terwijl er geen grens te bekennen is. De laatste keer tanken op zijn Russisch en dan de grens over. In ruim een uur 'emigreren' we weer naar Europa en re-exporteren we onze motoren. Het blijft een bijzonder spel van formulieren invullen wat door de Russische beambten zeer serieus wordt genomen. Daarbij zijn ze wel erg behulpzaam en we mogen - het is inmiddels een beetje gaat storten - droog staan onder de afkapping.

Uitzicht op de Finse Golf
Kleren drogen in Georgisch restaurant
Regenboog boven Talinn

En beetje triest rijden we het druilerige Estland in. Weer Euro's in onze handen en bij een Ests wegrestaurant - met een heerlijke open haard en goed gegrild vlees - ervaren we dat het ook weer lekker is als mensen je verstaan en begrijpen en jij ook wat hebt aan het antwoord.

Pakhuis in Talinn

Henk geniet van een Talinner lekkernij

Nachtfoto van idyllisch Talinn
 Alvorens nat en koud bij het hotel aan te komen, bezoeken we de plek waar Joey Dunlop is omgekomen. Samen met Henk en Dafne eten we in het sfeervolle Tallinn, waar we natuurlijk ook een korte sight seeing doen. Jammer dat we niet wat langer de tijd hebben. Het blijft iedere dag een lastige afweging tussen een uitgebreide binnendoorroute, waar we alledrie erg blij van worden, of snel doorrijden en de stad bezoken. Ach, een goede reden om nog eens terug te komen!